مشکلات فنی خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن

کاربرد سنسور اکسیژن چیست؟

همانطور که می دانید یک خودرو دارای تعداد زیادی قطعه نیز می باشد یکی از این قطعات سنسور اکسیژن می باشد که نقش مهمی در خودرو شما نیز دارد. از این نوع دستگاه برای اندازه گیری تناسب اکسیژن در یک مایع یا گاز استفاده می شود به بیان ساده تر می توان توسط این قطعه مقدار اکسیژن موجود در گاز های خروجی از موتور را اندازه گیری کند. توسط سنسور اکسیژن تمامی اطلاعات سوخته نشدن اکسیژن در اگزوز به کامپیوتر خودرو نیز ارسال می شود. ما در این مقاله قصد داریم در مورد علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو به گفتگو نیز بپردازیم.

نکته دیگری که لازم است در مورد سنسور بدانید آن است که آلاینده های خودروی شما را کنترل کند از همین رو اگر مقدار آیندگی افزایش یابد به شما هشدار می دهد. توجه داشته باشید که احتمال خرابی این قطعه نیز وجود دارد اگر این قطعه خراب شود حتما باید آن را تعویض کنید. توجه داشته باشید که خرابی سنسور اکسیژن خودرو با علائمی نیز روبرو می باشد که زیر به طور کامل به آنها اشاره شده است.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

توجه داشته باشید که خرابی سنسور اکسیژن می تواند بر محیط زیست اثر منفی بگذارد. اما با توجه به آپشن هایی برای خودرو ها نیز قرار داده شده است به محض خرابی این قطعه خرابی این قطعه بر روی صفحه کیلومتر شما نمایان می شود و سپس در این زمان باید برای تعویض آن اقدام کنید. از مهم ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن در زیر به طور کامل اشاره شده است.

علائم خرابی سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن

کاهش عملکرد موتور

یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن، کاهش عملکرد موتور می باشد. زمانی که این قطعه خراب باشد خودرو به سختی حرکت می کند. تا در طول مسیر با بی نظمی خودرو مواجه خواهیم شد به عنوان مثال می توان به درجا کار کردن خودرو نیز اشاره کرد. یا بی موقف خودرو خاموش شود. یا اینکه قدرت خودرو کاهش می یابد.

روشن شدن چراغ چک خودرو

حتما به چراغ های پشت آمپر همیشه توجه داشته باشید یکی دیگر از علائم خرابی سنسور اکسیژن روشن شدن چراغ چک خودرو می باشد که در این زمان باید حتما به تعمیرگاه جهت تعویض آن مراجعه کنید

افزایش یافتن مصرف سوخت

از آنجایی که مصرف سوخت بسیار اهمیت دارد  زمانی که سنسور اکسیژن خودرو شما خراب باشد، سیستم سوخت رسانی خودرو افزایش می یابد توجه داشته باشید زمانی که سیستم احتراق خودرو عملکرد خوبی نداشته باشد در موتور خودرو بوی بدی نیز تولید می شود.

افزایش آلایندگی اگزوز

همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد پی بردیم که این قطعه بهینه هوا به سوخت را تعیین می کند و زمانی که این قطعه خراب باشد از اگزوز خودرو شما دود خارج می شود.

هشدار خرابی مدار گرمایشی ماشین

از مهم ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن به هشدار خرابی مدار گرمایشی ماشین نیز اشاره کرد.

جوش آوردن موتور

شاید تا به حال خودرو شما جوش آورده باشد در این زمان باید حتما سنسور اکسیژن را نگاه کنیم در بعضی از مواقع ممکن است به دلیل فرسودگی قطعه نیاز به تعویض این قطعه باشد.

سر و صدای موتور

زمانی که سنسور خودرو شما خراب باشد سرو صدای موتور خودرو شما کمی بیشتر نسبت به قبل می باشد بنابراین اگر صاهد صدای موتور خودرو خود بودید حتما به تعویض آن نیز اقدام کنید.

دلایل خرابی سنسور اکسیژن خودرو

دلایل خرابی سنسور اکسیژن خودرو

دلایل خرابی سنسور اکسیژن خودرو

حتما باید دلایل خرابی سنسور اکسیژن را جدی بگیرید و توجه به آنها سبب می شود که خود شما به درستی عمل کند از مهم ترین علائم می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • تجمع کربن موتور  و یا هرگونه کثیفی که وارد سیستم ورودی هوا و سوخت می شود.
  • آسیب فیزیکی به سنسور اکسیژن
  • توجه نکردن به زمان تعویض شمع ها
  • استفاده از بنزین با اکتان پایین
  • عدم توجه به علائم خرابی سنسور خودرو

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در مقاله درباره علائم خرابی سنسور اکسیژن بیان شد پی بردیم که علائم خرابی این قطعه چندین مورد می باشد از جمله می توان به مشاهده دود سیاه، ریپ زدن خودرو، افزایش سوخت نیز اشاره کرد. هم چنین در این مقاله به دلایل خرابی آن هم نیز اشاره شده است.

سوالات متداول

  1. علائم خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟
    از مهم ترین علائم می توان به مشاهده دود سیاه از اگزوز، ریپ زدن خودرو، جوش آوردن موتور خودرو نیز اشاره کرد.
  2. دلایل خرابی سنسور اکسیژن چیست؟
    از مهم ترین دلایل می توان به تجمع کربن در موتور، استفاده از سوخت با اکتان نامناسب و … نیز اشاره کرد.
  3. چه زمانی باید اقدام به تعویض سنسور اکسیژن کنیم؟
    از آنجایی که این قطعه نقش مهمی را در خودرو دارد باید بین هر 5 الی 8 هزار کیلومتر اقدام به تعویض آن کنیم.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *