مشکلات فنی خودرو

علائم خرابی کلاچ علائم سرخوردن کلاچ کدامند؟

علائم خرابی کلاچ

کلاچ خودرو چه نقشی در خودرو ایفا می کند؟

باید بگوییم که یکی از قطعات مهم خودرو کلاچ می باشد و نقش اصلی در حرکت خود را نیز دارد. نکته ای که لازم است بدانید آن است که کلاچ تنها در خودرو هایی که گیربکس آنها اتومات می باشد وجود دارد. هم چنین خرابی کلاچ می تواند علت های زیادی نیز داشته باشد از جمله می توان به بد تعویض کردن دنده نیز اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد علائم خرابی کلاچ خودرو به گفتگو نیز بپردازیم.

علائم سر خوردن کلاچ چیست؟

یکی علائم خرابی کلاخ خودرو می توان به از دست دادن قدرت و مشکلاتی که در رانندگی وجود دارد اشاره کرد. هم چنین می توان گفت لغرش کلاچ می تواند ناشی از خرابی آن باشد بنابراین به آن حتما توجه لازم را داشته باشبد. در این زمان باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تاخیر خودرو هنگام شتاب گیری

از آنجایی که گیربکس در شتاب گیری خودرو بسیار اهمیت دارد در این زمان باید به کلاچ خودرو خودرا مورد بررسی قرار دهید.

احساس بوی سوختن

بوی سوختن در فضای داخل خودرو را جدی بگیرید بوی آن مانند سوختن لاستیک می باشد که می تواند به علت های مختلفی باشد.  که می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • تشت روغن
  • فیوز سوخته
  • شل شدن تسمه
  • شلنگ لاستیکی
  • خرابی کلاچ

دور موتور بالا

طبق تحقیقاتی که متخصیص خودرو بر روی علائم خرابی کلاچ انجام داده اند پی برده اند که یکی از دلایلی که دور موتور خودرو بالا می رود می تواند خرابی کلاچ خودرو نیز باشد. یکی از ساده ترین راه های که می توانید این مورد را مورد بررسی قرار دهید آن است که خودرو خود را در پارکنیگ روشن کنید سپس به کمک کلاچ و گیربکس، دنده خود در دو و سه قرار دهید در این زمان اگر موتور خودرو خاموش نشد و به کار خود ادامه داد بدانید که کلاچ شما خراب شده است و نیاز به تعمیر دارد.

داغ شدن دیسک و صفحه

باید بگوییم کلاچ امکان داغ کردن در آن بسیار زیاد استزمانی که از کلاچ در یک ترافیک سنگین بسیار استفاده می شود سبب داغ شدن آن نیز می شود. در این زمان ممکن است که کلاچ خراب شود.

داغ شدن دیسک و صفحه

علت داغ شدن دیسک خودرو

بالا رفتن یا پایین آمدن پدال

حتما به ارتفاع معمول پدال کلاچ توجه لازم را داشته باشید، زمانی کلاچ خودرو را فشار می دهید و آن را رها میکنید اگر کلاچ خودرو سالم باشد باید به ارتفاع قبلی نیز برگردد. پس اگر ارتفاع پدال تغییر پیدا کرد بدانید که کلاچ خودرو نیز خراب می باشد.

عملکرد ضعیف موتور

زمانی که کلاچ خودرو خراب می شود عملکرد موتور هم نیز ضعیف می شود. زیرا داشتن ایراد کلاچ سبب می شود که قدرت لازم برای موتور ارائه نشود و از همین رو قدرت موتور تا حد زیادی نیز کاهش می یابد.

تاب برداشتن صفحه کلاچ

یکی دیگر از علائم خراب شدن کلاچ خودرو باشد، آن اسن که بعد از داغ شدن کلاچ، صفحه کلاچ به طور ناگهانی نیز سر شود در این زمان احتمال ترک یا تاب برداشتن صفحه کلاچ بسیار زیاد است. اگر کمی دقت کرده باشید پی می بردیکه این اتفاق بیشتر در خودرو های شاسی بلند رخ می دهد زیرا این گونه خودرو بیشتر به عنوان آفرود مورد استفاده قرار می گیرند.

تاب برداشتن صفحه کلاچ

کچ شدن دیسک خودرو

چه عواملی سبب می شود که کلاچ خودرو سریعتر خراب شود؟

از آنجایی که عوامل زیادی سبب بروز این مشکل می شود از جمله می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • رانندگی با شتاب زیاد
  • فشار زیاد وارد کردن به موتور در سربالایی
  • متوقف کردن خودرو در سربالایی
  • زیاد بودن تعداد سرنشین های خودرو

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در مقاله درباره علائم خرابی کلاچ بیان شد پی بردیم که عوامل زیادی می تواند باعث خرابی آن شود از جمله می توان به تاخیر خودرو هنگام شتاب گیری، بوی سوختن و دور موتور بالا نیز اشاره کرد.

سوالات متداول

  1. علائم خرابی کلاچ خودرو چیست؟
    از آنجایی که دارای علائمی باشد از جمله می توان به بوی سوختن، دور موتور بالا و عملکرد ضعیف موتور نیز اشاره کرد.
  2.  چه عواملی سبب کاهش طول عمر کلاچ ماشین می شود؟
    به عواملی نظیر وارد کردن شتاب زیاد در هنگام رانندگی، فشار زیاد به موتور و متوقف کردن خودرو در سربالایی نیز اشاره کرد.
  3. علت لغزش کلاچ چیست؟
    زمانی که صفحه کلاچ شما به پایان می رسد باعث لغزش نیز می شود.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *